Kunst vond ik altijd wel interessant, maar het is pas echt boeiend als je weet waar je op moet letten en hoe je er naar kan kijken. Deze opdracht heeft daar zeker bij geholpen! Het was in het begin even zoeken naar het hoe en wat, maar door de stappen en deelopdrachten werd mij langzaam duidelijk hoe je de beeldaspecten kunt gebruiken om op een kunstzinnige manier naar een film te kijken. En vervolgens een vertaalslag maken, om de opgedane kennis toe te passen in een opdracht.
Tijdens het zoeken naar informatie kwam ik er achter, dat er meer achter / in de film Madagascar zit dan je zou denken, als je de film gewoon voor de lol bekijkt. Hier over zou je een compleet boek kunnen schrijven. Een leuk voorbeeld hiervan vind ik de citaten die verwijzen naar andere films, waar ik erg om heb moeten lachen. Daarnaast de vergelijkingen met de beeldende kunst. Al met al kijk ik nu met andere ogen naar deze (en alle andere) animatiefilms en ben ik erg enthousiast geworden voor deze zienswijze en de manier waarop je dit kunt duidelijk maken aan leerlingen.
Het mooie van deze groepsopdracht, dat je gebruik kunt maken van elkaar kwaliteiten, is iets dat ik ook zeker zou willen doen met de leerlingen in de klas. Zo kunnen zij in een groepsopdracht ook een beroep doen op elkaars sterke kanten en met plezier aan een project werken, waar ze met een goed gevoel op terugkijken.
Net als ik nu.
donderdag 27 mei 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Die citaten die je noemt heb ik nergens terug gezien op de blog, klopt dat..? Verder leuke reflectie!
BeantwoordenVerwijderen