maandag 24 mei 2010

Reflectie Marinda Geerlof

Voorafgaand aan deze opdracht vermeldde ik in mijn motivatie dat ik graag wilde leren om kunst te kunnen onderscheiden van Ikea schilderijen en dat het voor mij makkelijk zou zijn om de film te linken aan kunst. Tenslotte was ik op de hoogte van de beeldaspecten...
Tijdens het uitvoeren van deze opdracht bleek dit nog niet zo makkelijk te zijn. Ik liep tegen de volgende 'problemen' aan:
* Ik wist geen koppeling te leggen tussen ons gekozen filmfragment en de kunst;
* Ik was niet goed genoeg instaat om beeldaspecten te verwerken in de koppeling: filmfragment vs. kunst.

Toch wilde ik bovengenoemde aspecten leren, daarom ben ik eerst op mijn eigen niveau te werk gegaan. Ik ben vergelijkingen gaan zoeken in de filmwereld. Hierdoor kwam ik op een film die enkele jaren geleden geflopt was, maar die tot op heden wel vergeleken wordt met onze gekozen film. Ook wist ik dat The lion king een mooie vergelijking zou zijn voor onze gekozen film.
Met ons werkgroepje hebben we afgesproken dat we gebruik zouden maken van elkaars kwaliteiten en op grond daarvan de taken zouden verdelen.
Door deze taakverdeling heb ik veel van mijn groepsgenoten geleerd. Ik weet nu bijvoorbeeld hoe ik een vergelijking met kunst en beeldaspecten moet gaan maken en in welke hoek ik dit op het internet zou moeten zoeken. Deze ontwikkeling heeft bij mij echter nog geen diepgang gevonden, aangezien ik echt deze ontwikkeling mis. Ik heb mij nog nooit geïnteresseerd voor schilderijen en kunst, dit wekt mijn interesse absoluut niet. Maar nu heb ik wel een begin gemaakt aan deze ontwikkeling en is het aan mij om dit voort te zetten.
Door gebruik te maken van elkaars sterke kanten en om op die manier wat te leren, kon ik ook mijn goede kant laten zien. Ik vind het namelijk leuk om lessen te bedenken en om opzoek te gaan naar de juiste informatie. Omdat ik het zo leuk vind, pakt het maken van een les regelmatig goed uit.

De leerdoelen die ik wilde behalen met het ontwikkelen van deze opdracht waren:

* Ontwikkelen van belangstelling voor kunst en cultuur.
* Inzicht krijgen in de werkwijze en het aanbod van educatieve diensten bij musea en culturele instellingen.
* Didactiseren van een of meer kunstaspecten (stijl, stroming, kunstenaar etc) voor leerlingen van de basisschool.
* Vormtechnisch in staat zijn om een lespakket tot een aantrekkelijk geheel te maken.
* In staat zijn digitale onderdelen in een lespakket te verwerken.
* Leren samenwerken om een onderwijsarrangement te ontwikkelen en te presenteren.

blackboard.hsleiden.nl, een site van de Hogeschool Leiden. Gevonden op 20-3-2010.

Buiten deze leerdoelen om was deze opdracht te koppelen aan verschillende competenties, te weten:

* Interpersoonlijke competentie: Deze opdracht zorgt ervoor dat wij als leerkracht instaat zijn om kunst en cultuur te kunnen verwerken in onze manier van lesgeven. Ook kunnen wij hierin onze voornemens verwerken;
* Pedagogische competentie: Wij kunnen middels deze opdracht kinderen aanzetten tot samenwerkend leren en spelen waarin regels en afspraken in acht worden genomen wat ten goede is aan het pedagogisch klimaat in de klas;
* Vakinhoudelijk en didactische competentie: In deze opdracht kunnen wij een varia aan materialen en werkvormen toepassen welke een aanvulling geeft op een vak zoals beeldende vorming/ kunstzinnige oriëntatie;
* Organisatorische competentie: Wij kunnen enkele lessen organiseren die betrekking hebben op het vakgebied beeldende vorming/ kunstzinnige oriëntatie. Deze lessen zijn geschikt voor een hele groep of een gedeelte daarvan, dit met het oog op differentiatie.
* Samenwerken met de omgeving: Deze opdracht stelt ons in staat om ons als leerkracht te richten op activiteiten die zich buiten school bevinden.
* Reflectie en ontwikkeling: Wij zijn instaat om ons plan bij te stellen als enkele bedachte aspecten niet werkbaar zijn in de praktijk. Hierin kunnen wij onszelf een spiegel voorhouden die ons inzicht geeft in ons handelen en denken.

Kijkend naar bovengenoemde doelen/ competenties, zijn ze in mijn ontwikkeling aan bod gekomen. Mijn ontwikkeling rondom de kunst is opgestart, ik ben op de hoogte van beeldaspecten en van verschillende soorten en vormen van kunst. Buiten dat ben ik ook instaat geweest om op een goede en efficiënte manier samen te werken met mijn groepsgenoten.
Met de vastgestelde competenties hoop ik dat ik de kinderen met mijn aandeel heb aangezet tot het leren van verschillende aspecten en dat ik als leerkracht instaat ben om een les, zoals wij hebben gemaakt, kan geven. Dit zal de toekomst uitwijzen, het begin is al wel gemaakt met deze opdracht.

Ten slotte wil ik nog even stilstaan bij de omvang en invulling dan deze opdracht.
Deze opdracht zorgde er namelijk voor dat je een beter inzicht kreeg in de manier van werken tijdens een onderwerp als deze. Nooit had ik er bij stilgestaan dat je stap voor stap te werk moest gaan om kinderen kunstzinnige oriëntatie te laten ervaren. Maar door de opdracht daadwerkelijk stap voor stap te volgen, heb ik een beter inzicht gekregen in de juiste werkwijze.
Wel ben ik van mening dat deze opdracht iets minder groot en iets minder ingewikkeld zou kunnen zijn. Regelmatig raakte ik in de les even verdwaald, de informatie die we kregen kon ik niet altijd even goed toepassen aan mijn eigen cognitieve vaardigheden op dit gebied. Daarom zou het beter zijn als deze opdracht wat duidelijker weergegeven zou worden voor de 'leken' onder ons. Vooral in de les.

1 opmerking:

  1. Zeer uitgebreide reflectie en goed van opzet! Je hebt een aardige inhaalslag gemaakt zo te lezen. Ik kan me voorstellen dat de opdracht je een tweede keer al veel gemakkelijker af zal gaan. Dat het niveau hoog is, geef ik toe, maar het heeft je gelukkig wel uitgedaagd en verder geholpen! ;)

    BeantwoordenVerwijderen