Al voor het 1e college sprak de opdracht voor Kunstzinnige Oriëntatie mij erg aan. Zelf werk ik in een bioscoop en ben ik enthousiast bezoeker van menig film. Animatiefilms zag ik altijd als een stukje vermaak. Vaak wordt er humor in dit soort films gebruikt die volwassenen ook aanspreekt, zodat zo'n film voor een breed publiek geschikt is. Als ik zelf een film bekijk in de bioscoop, volg ik niet alleen het verhaal, maar bedenk ik me ook voor welke leeftijd de film mij geschikt lijkt, zodat ik bezoekers kan adviseren. Een film als 'Up' heeft een Kijkwijzerkeuring van 6 jaar, maar ook oudere kinderen vonden de stukjes met het onweer of grommende honden soms nog eng. Daarnaast heb ik in de bioscoopzaal ook oog voor het technische aspect; als er iets mis is met het beeld of geluid moet dit worden gemeld.
Dat je animatiefilms ook met een kunstzinnige bril op kunt bekijken, daar had ik voor het eerste college niet zo bij stilgestaan. Het lijkt mij erg interessant om mij hierin te verdiepen en er achter te komen wat de makers van zo'n film heeft geïnspireerd. Waarom wordt er voor bepaalde dieren gekozen in een film? (Waarom is Kung Fu Panda een panda?) ... en zo zelden voor mensen? En welke rol spelen de beeldaspecten in het neerzetten van zo'n dierlijk karakter en het verhaal / de sfeer van de film?
Ook ben ik benieuwd waar de makers hun muziekkeuze op baseren. Dit ligt misschien buiten het bestek van deze module, maar als we toch aan het verdiepen zijn...
Daarnaast vind ik het erg interessant dat deze informatie is toe te passen in de klas. Door kinderen met andere ogen naar een film te laten kijken, en daarmee met andere ogen naar kunst, hoop ik hen te motiveren en hun interesse op te wekken voor het onderwerp.
donderdag 1 april 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ik herinner me nu ineens dat ik ooit een maand in Pathé heb gewerkt.. ;-) Maar goed, leuk om te lezen en een goede motivatie met duidelijke leerdoelen. Succes met de opdracht!
BeantwoordenVerwijderen