Volgens Gombrich (1997) bereikte de schilderkunst omstreeks 1520 het toppunt van volmaaktheid. Geen probleem van de tekenkunst scheen te moeilijk te zijn, geen onderwerp te gecompliceerd. Kunstenaars als Michelangelo, Rafael, Titiaan en Leonardo hadden getoond hoe schoonheid en harmonie met correctheid waren te verbinden. Het verband tussen de animatiefilm Madagascar en de klassieke kunst vind ik door het gebruik van bijvoorbeeld kleur, schaduw en compositie. Hans Holbein laat in 1532 met het schilderij Georg Gisze een levendig beeld zien. De Duitse koopman neemt de belangrijkste positie in. Het gebruik van kleur, vorm en textuur geeft het beeld een bepaald gevoel. De mouwen van de koopman vallen het meeste op. Daarna zie ik de lichtval, waardoor achter de koopman schaduw te zien is. Het gebruik van kleurechtheid, lichtval, schaduw en textuur zie ik terug in de animatiefilm Madagascar. In de afbeelding van de 4 dieren op het strand wordt de nadruk gelegd op Melman de giraffe. De zon staat rechts boven, waardoor er schaduw aan de linkerkant ontstaat. Door de kleurechtheid waan je bijna zelf op het strand.
Niet alleen vorm, textuur en kleur worden weer geven. Drama vindt zowel op doek als in films plaats. Als voorbeeld, De Heilige Maagd treurend bij het dode lichaam van Christus. De schilder Annibale Carracci zet een zeer eenvoudige en harmonieuze compositie neer. Het verdriet op het gezicht van de heilige maagd is goed te zien. Drama zie je ook terug in de film, bijvoorbeeld als Melman in het graf op het strand ligt. Het graf benadrukt pijn, kwetsbaar is de houding van het lichaam.
Bij het zoeken van verbanden, denken we niet alleen aan kunstenaars.
Een musical als de Lion King vertelt het verhaal van de Afrikaanse savanne, waar de koning der dieren, de leeuw, heerst over de grote vlakten. Goed en kwaad staat daarbij tegenover elkaar. In de animatiefilm Madagscar vormt de ‘foosa’ meer een bedreiging, dan het kwaad. Pas als Marty zijn eigen ik ontdekt, de koning der dieren, wordt de spanning opgevoerd. Hierbij wordt het kleurgebruik genuanceerd. Het gebruik van grijskleuren in het beeld, de bewegingen en de vorm geven het gevoel van Marty weer.
In de musical de Lion King is kleur, vorm, textuur en beweging een belangrijke bron, waarbij je van begin tot het einde geboeid blijft. De kostuums benadrukken de vorm van de dieren, met namen de manier waarop de maskers worden gedragen. Mooie overgang van mens naar dier.
Paul Fentener van Vlissingen richtte hij in 2003 African Parcs op. Zijn Nederlandse organisatie is inmiddels de grootste natuurbeheerder op het Afrikaanse continent. Met het aanleggen van natuurreservaten kunnen wilde dieren, wilde dieren blijven. Op deze manier zullen we een leeuw niet alleen uit een dierentuin kennen. Het natuurlijke gedrag, denkend aan de vrijheid van bewegen in een natuurlijke omgeving blijft op deze manier in stand.
http://www.avro.nl/Pages/player.aspx?movie=mms://avrostream/misc/tycoon.wmv&title=Bekijk de promo&reurl=/tv/programmas_a-z/droom_van_een_tycoon/default.aspx
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Prima start om zo verbanden te leggen. Probeer beelden te vinden, die de makers zelf ook als inspiratiebron of uitganspunt gebruikt (zouden kunnen) hebben. Denk bijvoorbeeld aan fotografie en natuurdocumentaires. Vanavond in de les meer hierover.
BeantwoordenVerwijderen