zondag 11 april 2010

Analyse van de film door Marinda Geerlof

Karakters: Marty, Alex, Gloria en Melman

Decor: het decor geeft op een juiste wijze de realiteit weer van de stad New York, hierin is gedacht aan de kleinste details (Essex House, een appartemententoren die zich bevindt aan het begin van Central Park).
Het viel mij op dat het decor twee verschillende visuele aspecten heeft, namelijk:
• Aspecten die zich dichtbij de camera afspelen zijn helder, duidelijke en precies getekend;
• Aspecten die zich veraf van de camera afspelen zijn vager getekend, hierin is minder detail weergegeven.

Kostuums: De kostuums zijn herkenbaar voor voornamelijk de bijrollen.
Het uiterlijk van de dieren spreekt voor zich, van echte kostuums is geen sprake.
Kijkend naar de mensen die weergegeven worden in de film, spreken we wel van kostuums.
Bijvoorbeeld, kinderen die de dierentuin bezoeken zijn gekleed in kinderkleding. De volwassenen die de dierentuin bezoeken zijn gekleed in een shirt en een spijkerbroek.
De dieren die in Madagascar leven (ze lijken op Gremlins) dragen wel kostuums. De koning draagt namelijk een kroon.

Muziek: de volgende liedjes worden in de film gebruikt:
• Boogie wonder night:
• Stayin’ alive: BeeGees
• Candyman: Sammy Davis Jr.
• Charts of fire: Vangelis
• Chocolat: Rachel Portman

Camera: er wordt gefilmd vanuit verschillende perspectieven om de kijker een overzicht te geven van wat er binnen een groot gebied afspeelt.
Het inzoomen op kleine aspecten heeft als doel om extra aandacht te geven aan iets wat op dat moment belangrijk is.
Het in- en uitzoomen zorgt overigens ook voor diepte in de film.
Tijdens het inzoomen vervaagd de achtergrond, worden details van de ingezoomde aspecten goed weergegeven en wordt een aspect vergroot.
Tijdens het uitzoomen krijg je een beter beeld van de omgeving, je ziet hoogteverschillen in een stad en schaduwen zorgen voor een 3d-effect.

Belichting:
tijdens het bekijken van de film had ik veelal het idee dat de lichtbron achter mij stond. Ik zag namelijk weinig lichtbronnen (hooguit 1 lantaarnpaal) in de film en de schaduwen die werden weergegeven gaven mij ook de indruk dat ik een lantaarnpaal was, of dat ik de zon was.
In de nachtelijke scènes werd dit vooral duidelijk.

Montage:
de overgangen naar de verschillende scènes verliepen geleidelijk.
Dit werd gedaan door uit te zoomen op het gebied waar de camera zich op dat moment bevond. Zo zag je het volledige gebied waarin de scene zich afspeelde, werd de camera gedraaid en bevond je je ineens in een ander gebied.

Beeldcultuur:

Ruimte: de film laat veel ruimte zien, dit komt mede door de stand van de camera’s.
Het in- en uitzoomen zorgt voor een verschil in ruimte, je krijgt door het uitzoomen een beeld van de volledige omgeving en door het inzoomen wordt de sfeer knus en de ruimte afgebakend. Hier wordt gespeeld met de verschillende ruimtelijke aspecten.
Lichtval en standpunt van camera spelen hierin een grote rol, omdat dit een ruimte kan vergroten of verkleinen.
Ik had veelal het idee dat de camera achter mij stond, of dat ik de camera in handen had.

Kleur: de kleuren gaven mij het idee dat de film zich in de herfst afspeelde. Dit kwam omdat de bomen herfstachtige kleuren hadden.
Kleuraspect is op de volgende manieren gebruikt:
• Donker en licht: vooral bij dag en nacht en bij schaduwen
• Helder: de zee was helder van kleur en leek hierdoor bijna een echte zee
• Rustig: de achtergronden waren gekleurd in rustige, onopvallende kleuren. Het effect dat dit had was dat de beelden op de voorgrond opvielen omdat deze in heldere, opvallende kleuren waren getekend
• Opvallend: aspecten op de voorgrond waren opvallend getekend omdat daar de aandacht op gevestigd moet worden

Vorm: in de film staan contouren en lijnen centraal. Gebouwen waren strak getekend en daar tegenover stonden de ronde vormen van de dieren, bomen en de mensen.
Ook dit zorgt voor een bepaald 3d-effect.

Textuur: er is in de film veel gebruik gemaakt van detail, op de kop van de leeuw is ieder haartje goed te zien door middel van kleine golvende streepjes die bewegen op de wind.
Stenen en gebouwen zijn getekend met een harde vorm van textuur, je ziet namelijk goed de textuur van de stenen.
De bomen en dieren doen zacht aan, deze vorm van textuur geeft aan dat haren bewegen,

Compositie:
de werkelijke bewegingen van mens en dier worden goed weergegeven.
De bewegingen die de makers hebben laten zien in de film zijn in werkelijkheid ook zo.
Een leeuw loopt op 4 poten, een pinguïn waggelt en een Amerikaan loopt op een nonchalante manier.
Op de achtergrond komt een herhaling in patronen voor, voornamelijk in de hoge gebouwen worden alleen de verlichte woningen weergegeven. Dit patroon wordt in ieder gebouw herhaald.
Wel geeft deze vorm van compositie een bepaald rustpunt in de film, omdat het verhaal zich veelal op de voorgrond afspeelt en de achtergrond in verschillende scènes hetzelfde blijft.

Recensies:
http://family.go.com/entertainment/article-csm-82295-video-dvd-review--madagascar-t/

http://www.rollingstone.com/reviews/movie/6169103/review/7357703/madagascarreview


Verder ben ik nog opzoek naar de boodschap die de film heeft en naar de achterliggende gedachten van de makers.

2 opmerkingen:

  1. Top werk Marinda!
    Je kijkt ineens anders naar de film he?
    Wat betreft de boodschap: ik las juist in recensies dat een film zonder 'echte' boodschap is. Hooguit: een leeuw blijft een leeuw, dus uiteindelijk wil die ook zijn eigen zebra-vriend opeten. Vriend of niet. Om dat nou te vertalen naar de mensen....
    Ook las ik dat de film een ode aan New York zou zijn, vind ik persoonlijk een beetje overdreven.
    Kyra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Dames,

    Ik vind de boodschap die jullie in het docentenstencil hebben gezet over vriendschap een heel goede. Ik kan dat zelf ook wel uit de film halen. Door dik en dun blijven ze elkaar steunen. Dat de leeuw zijn vriend de zebra wil opeten vind ik wel een grappig element maar ik zie hier niet een belangrijke boodschap in terug. Ik zou dit idd ook niet vertalen naar de mensen ;-)

    Succes met afronden.

    Groetjes, Corry

    BeantwoordenVerwijderen